Viestinnän lait (2017)

44.85 

Pirkko Pesonen

Viestinnän lait -teos esittelee keskeiset viestintää säätelevät lait ja säännöt. Teos antaa kattavan kuvan etenkin tietoverkoissa tapahtuvan viestinnän rajoista, vastuusta ja seuraamuksista. Kuka vastaa sosiaalisessa mediassa tapahtuvan viestinnän sisällöstä? Mitkä ovat sananvapauden rajat? Mitä rikkomuksista seuraa?

Viestintä on siirtynyt yhä enemmän digitaaliseen muotoon tietoverkkoihin. Suomalaisista puolet käyttää viestinnässään yhteisöpalveluja. Blogien ja vlogien pitäminen on lisääntynyt, ja ne ovat muuttuneet ammattimaisiksi mielipidesivustoiksi tai kaupallisiksi markkinointisivustoiksi. Suosituimmilla suomalaisilla sosiaalisen median fanisivustolla on seuraajia useita miljoonia. Sosiaalisen median käyttö on arkipäivää. Siksi jokaisen käyttäjän on syytä tiedostaa palvelun käyttöön liittyvä vastuu.

Yhteisöpalvelun oikeudelliset kysymykset

Keskeisimmät yhteisöpalvelun käytön oikeudelliset kysymykset liittyvät yksityisyyden suojaan, tekijänoikeuteen, viestintään ja sananvapauteen. Sananvapaus merkitsee oikeutta julkaista tietoa kenenkään ennalta estämättä ja oikeutta esiintyä anonyymisti. Yksityiselämän tai kunnian suoja tai salassapitovelvollisuus voi rajoittaa tätä oikeutta. Mitä tahansa sisältöä ei yhteisöpalvelussa siis voi julkaista. Luovan työn tekijänoikeuksia suojaa tekijänoikeuslaki.

Yksityinen viestintä

Verkossa tapahtuva yksityinen viestintä on lainsäädännöllä määritetty luottamukselliseksi. Tämä pätee myös yhteisöpalveluissa, joissa käyttäjän on itse määritettävä viestinsä näkyvyys muille. Palveluntarjoajalla ei ole lupa seurata yksityistä viestintää. Evästeiden käyttöön tulkitaan saaduksi suostumus silloin, kun käyttäjä liittyy palveluun.

Viestinnän lait on hyödyllinen teos niin jokaiselle viestinnän ammattilaiselle kuin harrastelijabloggaajallekin.

Arviot

Tuotearvioita ei vielä ole.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Viestinnän lait (2017)”